fredag 11. mars 2011

Gjesteinnlegg: Lydverket på tverke

Hver februar, i vakumet [sic] etter by:Larm, dukker det samme spørsmålet opp: Hvem har Norges dårligste bandnavn?” skriver Lydverket. What? Jeg vanker åpenbart i andre kretser; for oss kretser diskusjonen hvert år rundt det faktum at klientellet rundt Youngstorget bare blir mer og mer kvapsete. Under årets fesjå var det åpenbart at f.eks. Mono-bermens diett mer enn noen gang domineres av kalorisaturert pils, der de vagget rundt i ”rocka” Carlings-flannelskjorter hvis knapper røk – fnp! – fnp! – i takt med diverse bedritne Arcade Fire-låter.  

Men I digress. Tjukkasen Asbjørn Slettemark og kollegaene har altså tatt en pause fra å gi kollektive handjobs til Bergens musikkscene og driver for tiden og kårer Norges verste bandnavn, ved hjelp av en jury bestående av Siss Vik, Terje Thorsen, Linnea Myhre og Christer Falck. Disse skal da formulere en allmennkringkastingsslakt av et eller annet band, ikke for dets musikk, men for dets moniker. Vi kan vel alle være enige om at hele opplegget må tåle betimelig spørsmål: Hvem i helvete er Terje Thorsen? Jeg har for lavt blodsukker til å google ham, men hvis noen vet, kan de jo være vennlige og twittre det med hashtagen #whogivesafuck.

Uansett, de åtte finalistnavnene man har endt opp med viser en total mangel på retning og substans hos juryen. Karpe Diem, Datarock, bra eller dårlig? Hvem vet, og hvem bryr seg? Jeg vil nødig si noe nedsettende om kompetansen til den inkompetente juryen, og heller bare undre meg over at Linneas årelange erfaring med å vurdere semantikk og ortografi i en musikalsk kontekst ikke kommer tydeligere frem. Jeg mener, hadde jeg ikke visst bedre, ville jeg sagt at det nesten virker som om hun er valgt som jurymedlem utelukkende for å spille en endimensjonal personlig merkevarerolle som går ut på å være negativ og vrang. Men slik kan det jo umulig henge sammen, eller hva.

Siden juryen har hatt åpenbare problemer med å utøve sitt mandat, ønsker jeg å gi dem en hjelpende slank hånd. Man trenger ikke å se lenger enn til Lydverkets opprinnelige nominasjonsliste for å steile. Astroburger, Luxus Leverpostei? Grøss. Visste du at en boks Stabburet leverpostei inneholder en dagsrasjon kalorier (270)? Et OK navn på listen er derimot Slank Bakfra. Vi har vel alle opplevd å stå bak en tilsynelatende trendy fyr i do/kolakøen på Jæger, og så viser det seg at over Anti-Sweden-drainpipesene henger det en øl/kebabpløse og disser. Kudos til Slank Bakfra for å ta dette på alvor; jeg venter på konseptalbumet om punktforbrenning. Håper selvsagt også på en splittvinyl med Norges viktigste band, Tynn Gutt.

Peace, ikke spis.

- Mvh Del tha hungree homosapien

Med ujevne mellomrom lar vi venner med samsvarende verdigrunnlag få prøve seg som t&t-gjesteskribenter. Litt for å være snille, mest fordi vi er late. Ønsker du prøve deg? Trenger du CV-mat av den sunne sorten? Send oss en epost.

2 kommentarer: